اهميت سبزيجات
به وبلاگ پسرورسی خوش آمدید
اين وبلاگ به نظرات شما احترام گذاشته و پشنهاد هاي شمارا پذيرا ميباشد
درباره وبلاگ


عباس كريمي هستم متولد 1368 در قريه سراب ولسوالي ورس فعلا محصل دانشكده زراعت در دانشگاه باميان خوشحالم از وبلاگ من ديدن كرديد

پيوندها
فايل ها وكلپ هاي موبايل
دانلود آهنگ هاي داود
فیلم DVD

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان به وبلاگ پسرورسی خوش آمدید و آدرس karemy.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید






نويسندگان
عباس کریمی

آرشيو وبلاگ
خرداد 1390


آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
جمعه 27 خرداد 1390برچسب:, :: 1:34 AM :: نويسنده : عباس کریمی

 

 
 
مقدمه
 
تحقیقات که توسط کارشناسان علم تغذیه انجام گرفته است بیان گرآن است که وجود سبزیجات درغذای روزانه انسان الزامی بوده وبه طوریکه باید 80% حجم کل غذا رامحصولات باغبانی (سبزی ومیوه ) و20% بقیه را موادپروتینی (گوشت- تخم مرغ وپنیر) وموادقندی (نشایسته ومانند آنها) تشکیل دهد . وهمچنین متخصصان علوم تغذیه
معتقد اند که به منظورتآمین انرژی وکالری لازم بدن باید بین مواد که بوسیله بدن دریافت میگردد تعادل برقرارباشد وغیراین صورت عواقب درپیش دارد که منجربه بروزبیماری های مختلف میگردد به همین دلیل امروزه مردم کشورهای جهان که درحال توسعه وپیشرفت است به مصرف سبزی ومیوه اهمیت میدهند وخودراملزم به مصرف روزانه آنها میکنند .
غذایی کامل برای هرفرد درهرروز عبارت است از رسانیدن موادغذایی مختلف ولازم وقابل استفاده وجذب برای بدن این موادشامل آب-پروتین- چربی-کاربوهایدرتها
واملاح معدنی وویتامین ها میباشد تحقیقات مختلف که دراین زمینه انجام شده است که تغذیه صحیح عمرانسان راطولانی ساخته وبه کارهای جسمی – فکری وروانی بدن موثر میباشد .
بنابراین مردم را به خوردن غذای کامل (خوردن سبزیجات ومیوه جات ) تشویق نمود
وبه آنها قبولاند که باتغذیه صحیح میتوان سالم تر – نیرومندتر زندگی کرد کمتر مریض شد وبیشترعمرکرد .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ب
تاریخچه:
تا ریخچه اکثرسبزیجات امروزی مربوط به زمانهای بسیارقدیم است تاریخ نشان میدهد که انسان ها از7000 الی 10000 سال قبل درعصر نئولیتیک ازگیاهان مختلف درتهیه وتآمین مواد غذایی استفاده می نموده است آنچه مسلم است سبزی به گیاهان اطلاق میشود که همرا گوشت مورد استفاده قرار میگرفته اززمانکه بشر درکره خاکی وجود داشت سبزی جزمهمترین غذای مورد نیاز انسان به شمارمیرود . تعداد زیاد سبزیجات مانند زردک – جعفری – بادرنگ – کاهو –نخود سبزوکلم قمری ازآنجمله اند که انسانهای قدیم به منظور تغذیه وگیاهان دارویی ازآنها استفاده مینمودند .(م/1و6)
به طومثال زردک که ازجمله سبزیجات مشهوردنیااست درابتدابیشتربرای مقاصد پزشکی مورد توجه قرار داشته وبعد به عنوان سبزی مصرف می گردیده است ودرقرن سیزده دراروپا مورد استفاده قرار گرفت .
جعفری بومی اروپاه است این سبزی بیش از 2000 سال است که درتهیه غذا استفاده می شده است .
ـــ بادرنگ نیزازسبزیجات مهم دنیا بوده وبیش از3000 سال است که به عنوان غدا درمناطق گرمسیر چون اسیا وآفریقا مورد استفاده قرار گرفته است .
ـــ کاهو یکی ازمهمترین وقدیمی ترین سبزیهای سالادی دنیا است که به احتمال زیاد درآسیا – ایران وترکستان بیش از2500 سال است که کاهو به عنوان غذا وداروکشت می شده ومورد استفاده بشر قرار گرفته است .
ــــ کرم : کرم هانیز ازمانهای بسیار قدیم شناخته شده وحدود 2500 سال قبل ازمیلاد مسیح آنرا کشت وازآن به حیث مواد غذایی استفاده می نموده اند .(م/1)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1
تعریف وشناخت سبزیجات :
سبزیجات گیاهان علفی هستند که قسمت های مختلف آنها مانند برگ – غنچه- ساقه- ریشه- غده- پیاز- گل- ودانه به صورت خام –پخته – خشک شده – پودرشده- یخ زده ویا کنسرو شده به مصرف تغذیه انسان میرسد.
این تعریف ازمشخصات بارز سخن میگوید ولی تغیر پذیر است " اسکافن" نخستین بار درسال 1984 میلادی تعریف علم سبزی را چنین بیان کرد :
سبزی به کلیه محصولات کشاورزی وباغی – به استثنای محصولات درختی وغله ای اطلاق میگردد که برگ – ساقه – ریشه – جوانه – غده – پیاز – ساقه زیرزمینی – گل میوه – دانه ویا قارچ آنها به طور کامل ومستقیم وبدون تغیر وتبدیل قسمت اعظم مواد درونی به صورت پخته – خشک – کنسروی- یخ زده ویا به صورت فراورده های دیگر به مصرف تغذیه انسان برسد(م/6).
 
طبقه بندی سبزیجات به اساس قسمت های خوراکی :
متخصصان علم باغبانی سبزیجات را به روش های گوناگون تقسیم بندی میکند که دراین طبقه بندی سبزیجات برحسب قسمت های قابل استفاده تقسیم بندی میشوند به این ترتیب سبزیجات که ازبرگ – ساقه – جوانه گل وغده آنها استفاده میشود درگروه های مختلف قرارمیگیرد نحوه تقسیم بندی سبزیجات طبق این روش به شرح زیرمیباشد .
1- سبزیجات برگی : دراین قسمت سبزیجات مورد بحث قرارمیگرند که فقط ازبرگهای سبزآنها استفاده غذایی میشود اصولا تمام این سبزیجات یکساله هستند که عبارت انداز
کرم پیج – لبلبوبرگی – پالک – کرفس برگی- کاهو- نعنا-گشنیز- گندنه – کاسنی – وغیره
2- سبزیجات ساقه ای مانند: مارچوبه – کنگر- وکرم قمری .
3- سبزیجات میوه ای : خربوزه – بادرنگ – تربوزه – بادنجان رومی – مرچ – بامیه –
وانواع کدو وغیره . سبزیجات میوه ای راکدویان یاجالیزی نیزگفته میشود که دارای 90 جینس و750 گونه است
4- سبزیجات که ازگل آنها استفاده میشود : گلپی – براکلی – وغیره
5- سبزیجات که قسمت های زیرزمینی آنها مورد تغذیه قرار میگرد : پیاز – سیر – شلغم
مل سرخک – ملی سفید – زردگ – کچالو- وغیره
6- سبزیجات که ازتخم آنها استفاده میشود : این نوع سبزیجات نارس وتازه انها مصرف میشود ویاممکن است غلاف های نارس آنها مورد استفاده قرارگیرند مانند: لوبیاسبز.
باقلاسبز- ونخود فرنگی (م/1).
 
سبزیجات دررژیم غذایی :
بیشتر سبزیجات را پیش ازخوردن می پزند- به سبزیجات که پخته نمیشود سبزیجات سالادی گفته میشود لیکن تشخیص این دوازیکدیگر مشکل است چون بیساری ازسبزیجات را که پیش ازخوردن می پزند درسالاد ها به صورت خام مصرف میکنند
آیا باالعکس سبزی های سالادی هم ممکن است به صورت پخته مصرف شوند
زردگ رنده شده غالبا درسالاد ها خورده میشود وبادنجان درسوپها وسوس ها به مصرف
میرسد بعضی ازسبزیجات کم وبیش غیرقابل خوردن هستند مگرآنکه پخته شوند پختن ازطریق حل کردن پیکتین ها وهمی سلولزها وژلاتین کردن نشایسته آنها را نرم میکنند هضم سبزیجات نشایسته ای
2
پخته ناشده مشکل است چون دانه های نشایسته دربرابر انزایم ها ی گوارشی مقاومت میکنند سبزیجات
گروه آنچنان گوناگون هستند که اظهار نظرکلی درباره میزان مواد مغذی آنها مشکل است .
به طورکلی سبزیجات برگی وکچالومنابع خوبی ویتامین ( c) هستند وسبزیجات دانه ای
مانند باقلات منابع خوبی پروتین میباشد ولیکن سبزیجات مانند میوه جات عمدتا از آب
تشکیل شده است .
به این حال به علت اینکه سبزیجات به مقداری زیادخورده میشود تقریبآ نسف ویتامین
"سی" را 20 الی15% وویتامین (A) تیامین – نیاسین وآهن وحدود 10% پروتین
وانرژی را دریک رژیم غذایی متوسط انگلیسی تآمین میکند (م/3).
 
ارزش غذایی سبزیجات:
ازنظرمردم عادی ارزش غذاها فقط درکالری موجود درآنها است ولی بدن انسان علاوه برانرژی نیازبه مقادیر معین پروتین – املاح معدنی وانواع ویتامین ها دارد وبه دلیل متخصصین تغذیه همان طوریکه به رسانیدن تعداد لازم کالری به بدن اهمیت میدهند متعادل بودن غذا رانیز مهم میدانند – براساس براوردهای که شده به تقریب دوسوم حصه جمعیت دنیاه به قسم دچارتغذیه نادرست واثرهای آن هستند .دربیساری ازموارد درغذای این گونه افراد کمبود ازنظر انرژی وجودندارد وفقط درآن
نبودن تعادل بین مواد ضروری به چشم میخورند . مشکل تغدیه نادرست درکشورهای توسعه نیافته شاید مهم ترین مشکل باشد که مردم به آن روبروهستند درچنین کشورهای به دلیل پائین بودن سطح زندگی به طورمعمول مهم ترین قسمت ازغذای مردم را غلات تشکیل میدهد افراد این کشورها درغذاهای خود به ندرت ازگوشت وسبزیجات استفاده میکنند این مواد تاحدبرای آنها جنبه تغنینی دارد به ویژه گه به بطورمعمول قمت آنها هم نسبت به غلات بیسار بالا است .
تجربه های کیمیاوی نشان میدهد درحالیکه میزان کالری املاح معدنی – وپروتین غلات بالاست
این محصولات ازنظر ویتامینها به ویژه ویتامینهای A و C بسیار فقیر بوده
بنا براین برای برخورداری ازسلامت جسمانی هرفردباید درجیره غذایی روزانه خودمقدار
محصولهای هارتیکلچری خصوص سبزیجات که این انرژی وپروتین چندانی ندارد ولی
درعوض ازنظراملاح معدنی وویتامینها بسیار غنی میباشد مصرف کند .
ازمواد موثردرتغذیه که بگذریم برای اینک دستگاه گوارشی انسان میتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد غذای مصرفی باید دارای حجم معین باشد . درمحصولات باغبانی مواد حجم دهنده که سلولز ومواد مشابه آن است به فراوانی وجود دارد ازهمین رو گویند .
سبزیجات مولین هستند ونیز به همین دلیل متخصصین تغذیه محصولات باغبانی خصوص سبزیجات را به عنوان گروه جدا واصلی واجزای سازند غذامیشناسند وغذای راکه بدون آنها میباشند کامل نمی دانند (م/ 4).
تخمین زده میشود که درکشورهای توسعه یافته درحدود 40% ازکالری لازم رزانه مصرف گیاهان باغی (سبزیجات ومیوه جات ) تآمین میشود درصورت که این مقدار درکشورهای درحال توسعه کمتراست مصرف سبزیجات برای حفظ تنددرستی وسلامتی انسان ضروری است وازین لحاظ در اسطلاح به آنها غذاهای محافظ گویند زیرا بامصرف آنها ازبروز بیماری های مختلف درانسان جلوگیری میشود اهمیت این موضوع از گذشته نیز به انسان آشکار بوده است مطمئینا سبزیجات یک منبع تآمین کننده مهم عناصر ضروری معدنی برای ساختمان وتنظیم اعمال بدن هستند .
 
 
3
سبزیجا محتوای مقدارمناسب فایبر – موادسلولزی هستندکه سبب هضم مطلوب غذا میشود این امر مهم با توجه به زندگی صنعتی وشهرنشینی درجوامع امروزی باعث شده
که مصرف غذاهای دارای کالر وچربی بالاکمترشود وانسان به استفاده بیشتر ازمیوه های وسبزیجات روی آورند تا علاوه برویتامین کالری مناسب ازفوائید دیگر آنها بهره گیرد .
اغلب سبزیجات تازه ازلحاظ میزان چربی وپروتین فقیر اند اما دارای مقدارمناسب کاربوهایدرت املاح ضروری ویتامین های لازم برای بدن هستند همانطوریکه درجدول
1-1 مشخص است فراورده های مختلف کشاورزی که درگروه های غذایی جداگانه قرارمیگیرد برای مقایسه با محصولات باغی درانتهای جدول آمده اند فراورده های نظیر نان –شیر تخم مرغ وگوشت مواد غذایی کامل محسوب شده ودارای پروتین – کالری وچربی بالا نسبت به میوه ها سبزیجات هستند .
اما به نگاهی به جدول 1-2 درمیابیم که این فراورده ها ازنظرمقدارویتامین ها به خصوص ویتامین (C)فقیرند بنا براین مصرف میزان کافی سبزیجات تازه درجیره غذایی روزانه برای تآمین املاح وخصوصآ ویتامین های A)) و(C) ازاهمیت بسیار برخوردار اند ازده عنصر ضروری برای بدن سه عنصر کلسیم – اهن – فاسفورس ازطریق سبزیجات به طور کامل تآمین میشوند کلسیم درکرم گل – لوبیا- زردک – کاهو-پیاز- پالک- نخود فرنگی وبادنجان رومی یافت میشود آهن درسبزیجات بیشتر ازمیوه جات وجود دارند درپالک –کاهو وکرم زیاد است . فاسفورس دراکثر سبزیجات نظیر بادنجان رومی زردک – پالک – بادرنگ وکچالو به مقدار مطلوب وجود دارد سبزیجات خام ارزش غذایی بالای دارد اما باید توجه داشت که گرما سبب ازبین رفتن بخش عمده ازویتامین های محلول درآب مانند ویتامین (C) میشود .
به این دلیل مصرف سبزیجات به صورت خام توسیه میشود ویتامین (A) درزردک – پالک
وکرم ها ویتامین(C) درمرج سبز وجعفری به مقدار زیاد وجوددارد
جدول 1-1 مقایسه ارزش غذایی سبزیجات با میوه جات وبرخی ازمحصولات مهم زراعتی
 

چربی(گرام)
کاربوهایدرت(گرام)
پروتین(گرام)
کالری
محصولات
0.7
13.3
7.5
90
مارچوبه
1.2
37.3
4.8
179
زردگ فرنگی
0.4
10
4.9
63
کرم گل
0.3
8.6
2.2
57
پیاز
0.8
13.7
4.6
208
نخود فرنگی
0.8
21.7
4.6
112
مرج سبز
0.4
72.8
7.6
325
کچالو
1.1
11.9
8.6
92
پالک
1.2
16
4
91
بادنجان رومی
0.7
36.6
2.9
164
کینو
1.6
59.6
1.2
258
سیب
46.5
2.8
51.7
636
تخم مرغ
46.5
2.8
15.9
312
شیر
15.9
2.18
34.1
1187
نان گندم
53
0
78
789
گوشت

 
4
 
جدول 2-1 مقایسه ارزش غذایی سبزیجات ومیوه جات تازه با برخی مصولات زراعتی (1).
 

نظرات شما عزیزان:
ملی مارکت
ساعت1:51---27 خرداد 1390
با سلام

سیستم همکاری در فروش ملی مارکت افتتاح شد

مزایا:
تسویه حساب منظم و سریع (تسویه حساب فوری و لحظه ای در صورت درخواست کاربر)
ارائه منصفانه ترین نرخ سود (تا سقف 45 درصد)
حداقل پرداخت بسیار پایین (هزار تومان)
تعدد محصولات متناسب با نیاز کاربران اینترنت (بازار هدف گسترده)
سیستم نرم افزاری قدرتمند و شفاف در نحوه عملکرد
بنرهای متعدد با طراحی بسیار زیبا وشیک
متد ها و روش های گوناگون تبلیغاتی (بیش از 7 روش)
پنل مدیریت قدرتمند برای بررسی سفارشات و درآمد های کسب شده
امکان معرفی اعضای جدید و بهره مندی از سود بیشتر

هر جه سریعتر ثبت نام کنید و از وبلاگ خود کسب درآمد کنید.

آدرس: http://mellimarket.biz

ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ : http://www.blogleech.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))

نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: